Dit evenement wordt georganiseerd door Lionsclub IJsselstein-Lopikerwaard

  /  Partners

Vereniging Nederlandse Vestingsteden

Heeft u zin om te touren met uw klassieke auto in de provincie Utrecht?

De vestingstedenroute is speciaal voor autoliefhebbers gemaakt en biedt een tour aan met een boeiend verhaal over een mooie historische omgeving. Vestingsteden willen laten zien waar ze vandaan komen en hoe ze met elkaar zijn verbonden. U rijdt via prachtige wegen door een historisch landschap aan de hand van een belangrijk verhaal van de geschiedenis van Utrecht.

De route in Utrecht gaat over de oorlog tegen de Fransen in de Gouden Eeuw en de rol van de vestingsteden in Utrecht, als redders van de Republiek. De route vertelt hoe de vestingsteden reageerden op de Fransen. Na het rampjaar 1672 zijn vrijwel alle vestingsteden versterkt en ontwikkeld, met bastions, vestingwallen, poorten, schansen, arsenalen en kazernes. U rijdt langs de militaire objecten uit die tijd: de sluizen, bruggen en inlaatpunten, die door de vestingwerken moesten worden beschermd.

De route gaat langs de steden IJsselstein, Oudewater, Montfoort, Linschoten, Woerden, Kamerik, Breukelen en Nieuwersluis.

Deze route van de Vereniging Nederlandse Vestingsteden is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Koninklijke Nederlandsche Automobielclub en de deelnemende gemeenten.

Over de KNAC

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is bijna net zo oud als de auto zelf. De club werd als Nederlandsche Automobiel Club (NAC) in 1898 opgericht op een moment dat er in ons land slechts een dozijn auto’s rondreden. De mensen die aan de wieg van de NAC stonden waren enthousiaste automobilisten met als doel ‘het automobielwezen in Nederland te bevorderen’.

Om dat te realiseren begon de NAC al snel met het sturen van rekesten naar overheden, het organiseren van congressen, clubtochten en betrouwbaarheidsritten, het erkennen van benzinedepots en het oprichten van hotels. In 1913 kreeg de club het predikaat ‘Koninklijk’ voor de medewerking die de club leverde aan het leger met een dreigende wereldoorlog in zicht.

Bij de KNAC was er zowel aandacht voor verkeersveiligheid, rijvaardigheid als voor snelheidswedstrijden. Fanatisme en levensdrang hebben aan de wieg gestaan van de NAC die zich in 1908 al sterk maakte tegen maximale snelheden en in 1920 tegen tolgelden. Een club die vooral het leven van de automobilist aangenamer wilde maken. Nu – ruim een eeuw later – geldt dit nog altijd.